GOOD MORNING: DE HELE DAG ONTBIJTEN – BOEK REVIEW

daisieskitchen.com, good morning, de hele dag ontbijten, boek, kookboek, review, boeken, lezen, recepten, recept, keuken, koken, makkelijk, snel, ontbijt, begin van de dag, begin de dag goed, liselotte forslin, ulrika ekblom, breakfast

Ontbijten is niet alleen de belangrijkste maaltijd van de dag, het is ook een van mijn favoriete momenten van de dag. Zeker als ik de tijd heb, vind ik het heerlijk om uitgebreid lekkere sapjes en hapjes te fabriceren. Niet zo gek dus dat mijn man deze week met het boek Good Morning, De Hele Dag Ontbijten van Liselotte Forslin & Ulrika Ekblok thuis kwam. Ruim 100 pagina’s telt deze prachtige uitgave en ik kon niet wachten om erin te duiken.

Het boek Good Morning De Hele Dag Ontbijten heeft een dubbele kaft. Dat ziet er mooi uit, maar vind ik persoonlijk gigantisch onpraktisch. Dat gaat vast niet lang duren voordat ik die eraf haal. Zowel de kaft als de pagina’s zijn van dik papier die niet gecoat zijn. Dat laatste vind ik wel een minpuntje hoor, want in de keuken maak ik nogal eens een troepje, was ik de voortdurend mijn handen en kan het dus makkelijk zijn dat ik vlekken maak op de bladzijdes. En die gaan er zonder coating helaas niet meer af. Voorzichtig zijn dus!

In tegenstelling tot de meeste kookboeken van tegenwoordig, staat de schrijfster enkel in het voorwoord in de hoofdrol. Verder gaat het boek écht alleen over recepten! Daar houd ik van. Alles is kort en bondig omschreven, voor de meeste recepten hoef je niet 100 ingrediënten in huis te hebben die je verder nooit gebruikt en alles is ook niet zo heel moeilijk. Haalbaar dus voor iedereen. Op een paar recepten daargelaten natuurlijk.

De foto’s die de recepten vergezellen zijn echt geweldig! Ik kan alleen daar al veel van leren, qua belichting, standpunt en setting. De achtergronden zijn over het algemeen heel donker en sober, maar daardoor komen de gekleurde groenten, fruit, hapjes en drankjes alleen maar meer tot zijn recht. Ik wil werkelijk van ieder gerecht een hapje proeven.

Het concept “de hele dag ontbijten” spreekt me ook aan, want wie heeft gezegd dat je alleen breakfast muffins vóór 11 uur mag eten? Onzin! Ook staan er veel warme gerechten in die je mij zeker als diner mag voorschotelen, zoals Shakshuka (die ga ik zeker eens maken!) of de appelmoes met stukjes. En het geroosterde fruit wil ik als dessert vanavond!

Voor mijn vega(n) vrienden en vriendinnen is dit boek helaas geen aanrader, want er wordt ontzettend veel gewerkt met ei en vaak ook met vlees. Natuurlijk zijn er ook veel smoothie en granola recepten in te vinden, maar het overgrote deel is niet vegan-proof. Er zitten zeker veel verrassende combinaties tussen die ik zelf nooit had gemaakt, maar hoogstwaarschijnlijk overheerlijk zijn. Ik kan hier zeker voldoende inspiratie uithalen en ik heb stiekem al wat recepten uitgekozen om binnenkort te gaan maken.

Volg Daisies Kitchen ook op Facebook – Instagram – Bloglovin’

Een gedachte over “GOOD MORNING: DE HELE DAG ONTBIJTEN – BOEK REVIEW