FERN GREEN – NOG MEER GROENE SAPJES | BOEK REVIEW

daisieskitchen.com, meer groene sapjes, fern green, juice, slow juice, blender, groente, fruit, detox, detoxkuur, kuren, darmen, huid, energie, review, boekreview, boeken, kookboek

Sinds ik een half jaar geleden in aanraking kwam met (groene) sapjes, ben ik me er steeds meer in gaan verdiepen. Ik ging bij een Juice Bar werken en schafte zelfs een slow juicer aan voor thuis. Meerdere keren per week maak ik dan ook een sapje voor mezelf. Veelal recepten en combinaties die ik vanuit de Juice Bar heb leren kennen, soms met een scheutje van mezelf erbij. Toch wilde ik me er nog meer in verdiepen. En toen ik laatst tegen het boek Nog Meer Groene Sapjes van Fern Green aanliep, kon ik het niet laten liggen. Vandaag review ik het boek.

Wat natuurlijk als eerst mijn oog trok, was het gigantische groene flesje op de cover van het boek. Het springt in het oog en je ziet dat het een écht sapje is die gefotografeerd is, want er zit kleurverloop in. Heel eerlijk? Ik heb enkel even gauw gebladerd en zag vooral dat het boek boordevol recepten en mooie foto’s stond. Daarom heb ik het gekocht. Maar nu ik er de tijd voor heb genomen, weet ik dat het veel meer inhoud dan dat.

Het boek is niet enkel een bonte verzameling van de heerlijkste en gezondste sapjes. Het is er duidelijk op gericht detox kuren voor te schrijven. Iets wat ik persoonlijk nog niet heb geprobeerd, wel interesse in heb, maar nog ontzettend spannend vind om daadwerkelijk te gaan doen. Voorin het boek staat uitgelegd wat je nodig hebt, aan producten en voorbereiding (bouw bijvoorbeeld voordat je gaat sapkuren al het gebruik van vlees, suikers, cafeïne en koolhydraten af). De recepten zijn uiteraard los te gebruiken, maar ze staan in volgorde als 12 dag-kuren.

Wat mij opvalt als ik de recepten ga lezen, is dat er niet alleen groente en fruit ingaat, maar ook gebruik gemaakt wordt van noten, honing, kokosmelk, yoghurt en gedroogd fruit als dadels. Dat vind ik leuk. Wat ik wel minder vind, is dat er vanuit gegaan wordt dat je alles in een blender klaarmaakt, bij de items nog een berg water gooit en vervolgens het prut door een zeef haalt. Dat lijkt me echt een enorm gedoe, zeker aangezien ik zelf een slow juicer heb. Maar dan moet ik wel véél meer groente en fruit gebruiken om dezelfde hoeveelheid milliliters te behalen. Lijkt mij juist gezonder (én lekkerder want water doet af aan de smaak)

Persoonlijk vind ik het wel heel tof dat de 12 kuren zijn opgedeeld in categorieën. Denk hierbij aan ‘Gezonde Huid’, ‘Energieboost’, ‘Stressverjager’ en ‘Spijsvertering’. Hierbij wordt dus echt gekeken welk effect je wilt bereiken (zoals bijvoorbeeld een gezondere huid, meer energie, minder stress of een betere spijsvertering) en daar worden de ingrediënten per 6 sapjes op aangepast. Erg fijn als je met een bepaald probleem zit wat je door middel van een sapkuur opgelost wilt hebben. Ik heb bijvoorbeeld chronisch last van mijn darmen wegens mijn reuma. Door het hoofdstuk spijsvertering weet ik dat ik goed bezig ben door veel wortelen en appel te nuttigen.

Een aanwinst in dit boek vind ik wel de diverse notenmelken die beschreven worden. Het lijkt me echt heel makkelijk en ik kan niet wachten om die te maken. Zeker nu ik grotendeels vegan (en voornamelijk lactosevrij) eet, ben ik continu op zoek naar fijne melkvervangers. Hoe tof is het dat je dat gewoon thuis kunt maken!

Als je geïnteresseerd bent in het doen van een sapkuur, zonder belachelijk veel geld uit te geven bij een natuurdrogist en het volledig zelf willen maken óf als je net zoals ik op zoek bent naar lekkere nieuwe combinaties om te maken met je slow juicer of blender, is dit boek zeker een aanrader. Verwacht je alles te leren over detoxen, dan zou ik het niet aanraden. De informatie is relatief summier, het gaat echt meer om de recepten per categorie.

Nog Meer Groene Sapjes van Fern Green is verkrijgbaar bij diverse (online) boekhandels, kost €12,95. Hiervoor krijg je 12 x 6 recepten, simpele maar kleurrijke foto’s en basisinformatie over het volgen en voorbereiden van een detox kuur.

Volg Daisies Kitchen ook op Facebook – Instagram – Bloglovin’